Monday, November 14, 2011

Selamatkan Komputer Dari Wabak Virus


Jom kita tengok cara-cara untuk memastikan komputer kita dijauhi anasir-anasir virus yang akan menyusahkan dikemudian hari. cek kit daout.

1. Install anti-virus software - Perkara yang paling utama anda lakukan ialah selepas memiliki komputer anda ialah dengan menginstall anti-virus software. Terdapat pelbagai anti-virus yang percuma ataupun berbayar seperti Karpersky, Nod32, Avira dan lain-lain lagi. Terpulang kepada anda untuk memilihnya.

2. Install anti-spyware dan juga anti-malware - Step kedua, anda juga perlu menginstall anti-spyware dan anti-malware. Walau bagus macam mana pun anti-virus, kekadang anda memerlukan software ini. Software yang bagus seperti Spybot Search and Destroy and CCleaner. Anda boleh download di filehippo.com


3. Elakkan website yang diragui - Anti-virus yang bagus biasanya akan memberi amaran jika kita buka sesuatu website yang mengandungi virus. Tetapi jika tiada maran diterima, website yang biasanya tidak biasa kita lihat dan berunsur lucah kebanyakkan mempunyai virus. So pandai-pandailah.


4. Setkan automatic scan - Dengan cara ini juga dapat memastikan komputer anda akan sentiasa bebas wabak virus.


5. Updates - Step terakhir, sentiasalah anda rajin-rajin mengupdates anti-virus dan juga anti-spyware anda. Kalau tak updates bimbang ada virus baru yang tak dapat didetect oleh anti-virus anda. Anda juga dinasihatkan mengupdate windows.


untuk lebih info sila ke : TechToGeekz

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang